Šećerna bolest – Dijabetes mellitus

Kod mački se mogu javiti dva oblika šećerne bolesti. Prvi oblik je Diabetes mellitus o kojem ćemo govoriti u ovom tekstu, a drugi oblik je Diabetes insipidus koji se mnogo ređe javlja.Šećerna bolest je izazvana prevelikom količinom šećera u krvi mačke i nedovoljnom količinom insulina, hormona koji se stvara u pankreasu. Tačan uzrok ove bolesti je nepoznat, ali ishrana, gojaznost, genetika, uzrast i komplikacije drugih bolesti mogu dovesti do dijabetesa. Ova bolest je češća kod pasa, a samo se kod jedne od četristo mačaka razvije dijabetes.

Dakle, kako da znate da li se kod Vašeg ljubimca razvija dijabetes? Ako Vaša mačka pije više vode nego obično, ima povećan apetit, češće mokri i čini vam se da gubi na težini, onda se kod Vaše mačke možda razvija dijabetes. Vaš veterinar može uraditi test za ovu bolest, o čemu ćemo više reći kasnije. Pre nego što Vam kažemo nešto više o lečenju ovog stanja, objasnićemo Vam neke preventivne mere koje mogu pomoći da se izbegne razvoj dijabetesa.

Kada mačka oboli od dijabetesa, ona će sa njim živeti ostatak svog života. Zato je veoma važno preduzeti korake da bi se sprečio razvoj ove bolesti. Iako dijabetes može biti nasledna bolest, najčešći uzrok nastanka ove bolesti je gojaznost. Važno je da Vaša mačka bude aktivna i da ima dobro izbalansiranu ishranu. Vaš veterinar Vam može preporučiti hranu koja bi bila najbolja za Vašu mačku. Mačke koje žive u zatvorenom prostoru treba potsticati da se igraju kako bi održavale zdravu telesnu težinu.

Ako se sumnja na dijabetes, veterinar će izvesti jednostavan test i izmeriti nivo glukoze (šećera) u krvi Vaše mačke. Da bi se potvrdio dijabetes potrebno je nekoliko puta meriti nivo glukoze. Ako je nivo glukoze u krvi Vaše mačke viši od referentnih vrednosti na prvom testu, to može biti samo posledica nedavnog obroka i ne mora obavezno upućivati na diabetes. Ako veterinar utvrdi da Vaša mačka ima dijabetes, predložiće Vam da mačka ostane na opservaciji u veterinarskoj ambulanti kako bi se pratile promene u nivou glukoze u toku dana. Vaš veterinar Vam, takođe može objasniti kako da kod kuće pratite nivo glukoze pomoću jednostavnog testa urina.

Neki blagi slučajevi dijabetesa mogu se tretirati dijetalnom ishranom koja sadrži nizak nivo ugljenih hidrata i visok nivo proteina. Međutim, u mnogim slučajevima dijabetesa terapija insulinom je neophodna. Insulin u tabletama je dostupan za ljude, međutim kod životinja nije dovoljno efikasan, pa se mora pimenjivati u obliku injekcija. Veterinar će odrediti odgovarajući tip i dozu insulina za Vašu mačku. Ova doza se može menjati i nekoliko puta u toku prvih nekoliko nedelja terapije insulinom, da bi se odredila tačna doza kojom će se regulisati nivo glukoze u krvi Vaše mačke.

Veterinar će Vam pokazati kako da potkožno aplikujete injekciju insulina. Veoma je važno da aplikujete tačnu dozu insulina koju je veterinar odredio, zato što predoziranje može dovesti do opasno niskog nivoa šećera u krvi. Ako nekada slučajno date veću dozu insulina Vašem ljubimcu, obavezno kontaktirajte veterinara. Kukuruzni sirup ili med se mogu dati da bi se brzo povećao nivo šećera u krvi Vaše mačke kada se sumnja na predoziranje. Pacijenti koji su predozirani insulinom obično su vrlo letargičani, nestabilni, drhte, a u težim slučajevima se mogu razviti i konvulzije.